Over ons

Het Damesleesmuseum is een van de grootste particuliere bibliotheken in Nederland. Het Damesleesmuseum – een in die tijd gebruikelijke aanduiding van een bibliotheek – werd opgericht in 1894. In die tijd hadden vrouwen geen toegang tot openbare bibliotheken. Het Leesmuseum voorzag dan ook in een behoefte. Momenteel heeft Het Damesleesmuseum circa 400 leden. Sinds 1974 kunnen ook mannen lid worden van de bibliotheek.

Het Damesleesmuseum biedt haar leden een grote collectie Nederlandse, Franse, Engelse en Duitse boeken; in totaal ruim 35.000 stuks. Bij de oprichting is besloten boeken in de moderne talen in de oorspronkelijk taal aan te schaffen. Incidenteel worden boeken in de Nederlandse vertaling aangekocht. De collectie wordt iedere maand uitgebreid met een selectie van nieuw verschenen boeken. Daarnaast is er een leestafel met Nederlandse en buitenlandse tijdschriften.

In tegenstelling tot andere bibliotheken heeft Het Leesmuseum nauwelijks boeken weggedaan. De collectie beschikt dan ook over veel oude uitgaven en eerste drukken. Elk lid mag per keer vier boeken lenen en deze drie weken houden. Deze periode kan eenmaal verlengd worden.