Het Damesleesmuseum heeft de ANBI status

Schenken aan een goed doel geeft voldoening, omdat u er anderen mee helpt. De fiscus juicht dit soort giften toe en heeft voor zelfs een gunstige belastingmaatregel gemaakt. Daardoor hoeft noch de gulle gever noch het begunstigde goede doel belasting te betalen over het geschonken bedrag. Onder deze regeling vallen kerkelijke, levensbeschouwelijke, charitatieve, culturele, wetenschappelijk of andere ” Algemeen nut beoogende instellingen” (ANBI’s)

Om door de Belastingdienst als ANBI aangewezen te kunnen worden, moeten het doel en de activiteiten van de instelling een algemeen belang dienen. Verder mag een ANBI geen winstoogmerk hebben en geen particulier belang dienen. Als donateur heeft u ook een groot voordeel: u kunt de giften van de inkomsten of vennootschapsbelasting aftrekken (binnen de daarvoor geldende regels)

Meer weten over ANBI? Kijk dan op www.belastingdienst.nl.